Vad är olaga intrång?

Hej! Jag undrar om det amerikanska brottet "Criminal trespass" är detsamma som vårt "olaga intrång"? Det rör sig om en person som tagit sig in i en annans hem när den personen är hemma, men inte stulit något eller förstört något.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Exakt vad brottet "criminal trespass" i amerikansk rätt innebär och vilka rekvisit som krävs för att brottet ska vara uppfyllt kan jag inte ge ett exakt svar på. Däremot, såsom du beskriver det; dvs. att en person tagit sig in i en annans hem när vederbörande är hemma, men inte stulit/förstört något är i regel att betrakta som hemfridsbrott (4 kap. 6 § första stycket brottsbalken, BrB). Hemfridsbrott aktualiseras då någon utan lov tar sig in eller stannar kvar i någon annans bostad. Brottet "olaga intrång" gäller även det när någon utan lov tar sig in eller stannar kvar, men det istället rör sig om kontor, fabrik eller liknande (4 kap. 6 § andra stycket BrB)

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare