FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/01/2019

Vad är mitt ansvar för felutdelad post?

Jag bor i hus som jag köpte för några år sedan.

Uppenbarligen har förra ägarna inte ordnat adressändring och jag har själv tillexempel kontaktat Eniro och Hitta att de har flyttat.

Jag har även skickat meddelanden och uppmanat att ändra sina kontaktuppgifter, men post fortsätter komma i deras namn till min bostad.

Min fråga är om jag har något rättsligt ansvar att skicka breven vidare till förra ägarna eller i retur till avsändare?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Felutdelad post

Det du kan göra med de förra ägarnas post är att stryka över adressuppgifterna, skriva "avflyttad", "okänd" eller "fel adress" på kuverten och antingen lämna in dem till ett postombud, returnera dem till brevbäraren om du råkar på denne, eller lägga kuverten i en gul brevlåda.

Det är brottsligt att läsa någon annan person post enligt 4 kap. 8§ Brottsbalken och det är heller inte tillåtet att slänga posten eftersom det kan räknas som den brottsliga handlingen "egenmäktigt förfarande" vilken regleras i 8 kap. 8§ Brottsbalken.

Felaktig folkbokföring

Om de förra ägarna fortfarande står som folkbokförda på din adress så kan du anmäla detta till Skatteverket. De gör då en utredning, försöker söka upp personerna och ber dem att folkbokföra sig på korrekt adress. Får Skatteverket inte tag i personerna eller kan konstatera var de bor kan Skatteverket ändra deras folkbokföring till "utan känd hemvist" så att de inte längre står skrivna på din adress.

Jag hoppas att jag svarat på din fråga, om inte eller om du har fler frågor är du välkommen att skriva till oss igen!

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare