Vad är mina rättigheter och hyresvärdens skyldigheter vid svartmögel i hyresrätt?

Min hyresvärd vet att det är svartmögel I flertalet lägenheter och har vetat I över 20 år och inge gjort något. Vad är mina rättigheter och hans skyldigheter?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta dina rättigheter och hyresvärdens skyldigheter då det finns svartmögel i ett flertal lägenheter ditt hyreshus. Reglerna jag kommer att använda mig av för att besvara din fråga finns i 12 kap. jordabalken (JB) som innehåller regler om hyra.

Vad är hyresvärdens skyldigheter?

På tillträdesdagen och under hyrestiden ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i ett skick som är brukbart enligt den allmänna uppfattningen (12 kap. 9 § JB samt 12 kap. 15 § JB). Mögel är att anse som en brist i lägenheten. Det kan vara farligt för hälsan och är bra att åtgärda direkt.

Vad är hyresgästens rättigheter?

Vidare har hyresgästen vissa rättigheter. Om hyresvärden inte avhjälper felet kan hyresgästen 1. avhjälpa bristen på hyresvärdens bekostnad om hyresvärden inte vidtar några åtgärder 2. säga upp hyresavtalet om inte bristen kan avhjälpas utan dröjsmål 3. ha rätt till skälig nedsättning av hyran för den tiden bristen består 4. ha rätt till ersättning för skada, på möbler samt personskador, om hyresvärden inte visar att bristen inte beror på hans försummelse. Hyresvärden kan även åläggas att avhjälpa bristen genom ett åtgärdsföreläggande av hyresnämnden. Detta ansöker hyresgästen om hos hyresnämnden. (12 kap. 11 § JB).

Det är dock viktigt att även komma ihåg att hyresgästen under hyrestiden är skyldig att vårda lägenheten och ersätta skada som uppkommer genom hyresgästens eget vållande (12 kap. 24 § JB).

Sammanfattningsvis verkar det som att hyresvärden vetat om problemet länge men inte gjort något åt det. Svartmögel är bra att åtgärda direkt, och anses vara en brist i lägenheten. Mitt råd är att först prata med hyresvärden om möglet är av den omfattningen att det inte går att ta bort själv. Vill hyresvärden inte åtgärda bristen kan du ha rätt till hyresnedsättning eller ersättning. Det går även att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Ansökan till hyresnämnden är kostnadsfri och innebär att hyresvärden kan bli skyldig att åtgärda felet inom en viss tid. Föreläggandet kan förenas med vite, vilket innebär att hyresvärden kan bli skyldig att betala om det inte följs.

Jag hoppas att du fick svar på dina funderingar och att jag kunde förtydliga vad som gäller. Är det något mer du undrar över är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Klara ThyrénRådgivare