Vad är lägsta godtagbara standard för en hyresbostad?

Hej!

Jag ska flytta in i en nybyggd hyreslägenhet i Malmö. Där finns en garderob med skjutdörrar. Den enda utrustning i denna garderob är en stång för klädhängare och en hylla. Inget annat. Är detta rätt? Resten får man själva bekosta. Det är ett elfa-systemgarderob. Det borde ju åtminstone finnas en basutrustning med några hyllor och några backar . Har jag helt fel? Finns det något lagstadgat.

Med vänlig hälsning, Kristina

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

Så som jag förstått din fråga undrar du om frånvaron av annat än stången för klädhängare och hyllan i garderoben innebär att lägenheten inte håller den standard som den ska göra?

Krav på hyresrättens skick

Enligt 12 kap. 9§ Jordabalken ska hyresvärden tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Märkas ska att lägenheten ska vara i brukbart skick, den behöver alltså inte nödvändigtvis vara i ett bättre skick. Kravet på brukbarhet är såklart högre i en bostad än i en annan hyresrätt som inte ska användas till boende.

Jag utgår från att lägenheten är färdigställd. Om lägenheten byggdes när hyresavtalet ingicks och ännu inte är färdigställd på tillträdesdagen har du som hyresgäst rätt till skälig nedsättning av hyran.

I 12 kap. 18a§ Jordabalken talas det om upprustningsföreläggande om en bostadslägenhet inte har lägsta godtagbara standard. Då kan hyresvärden bli tvungen att vidta åtgärd för att uppnå sådan standard. För lägsta godtagbara standard krävs bl.a. att lägenheten är försedd med både förvarings- och förrådsutrymmen.

Bedömningen i ditt fall

Tolkningen av vad som är lägsta godtagbara standard är såklart inte så lätt att göra. Å ena sidan behöver lägenheten inte vara i mer än brukbart skick, å andra sidan kan man hävda att om det finns en garderob av den sort du nämner så måste den också gå att använda, vilket det inte går att göra när vissa delar i den till synes fattas. Kravet på brukbarhet kan också vara högre med tanke på att det är en helt nybyggd lägenhet. Men för att svara på din fråga så är det ovanstående det som finns lagstadgat om vilken standard man kan ställa på hyresrätter.

Hoppas svaret var till hjälp och att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare