Vad är kraven för en offentlig tillställning?

Om man planerar en fest för mer än 100 personer med gästlista. Alltså att man måste stå på lista för att få komma in. Samt att den är kopplad till en förening. Självklart finns ett facebook event för att nå ut till alla kopplade till den ideella föreningen. Vad krävs för att det inte ska vara en privat fest?

Detta känns luddigt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Relevanta bestämmelser finns i ordningslagen (OL).

Allmän sammankomst

Med allmän sammankomst avses bland annat demonstrationer, föreläsningar och konserter. För att en sammankomst ska anses vara allmän så krävs det att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den (2:1 OL).

Offentlig tillställning

En offentlig tillställning innefattar till exempel idrottsevenemang, marknader och mässor. För att tillställningen ska anses vara offentlig förutsätts anordnandet vara för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den (2:3 st 1-2 OL). En tillställning kan dock anses offentlig även om tillträdet är begränsat i form av inbjudan eller medlemskap i förening (2:3 st 2 OL).

Sammanfattningsvis, för att en fest ska vara offentlig krävs det att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den. Utifrån den information du uppger är festen anordnad av en förening. Enligt 2:3 st 3 OL framgår det att en tillställning som har ett begränsat tillträde genom krav på inbjudan eller medlemskap i förening kan anses vara offentlig tillställning, om den uppenbarligen är en del av föreningens verksamhet eller att det finns en tydlig koppling mellan föreningen och en sådan typ av evenemang. Om inte kraven i 2:3 st 3 OL är uppfyllda är festen att anses som privat på grund av att det endast är för inbjudna gäster som har tillträde och inte allmänheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Sophie CronenbergerRådgivare