FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott27/12/2018

Vad är hets mot folkgrupp?

Uppföljning av fråga om "Hets mot folkgrupp"

Tack för svaret.

Innebär detta att ett tillägg av hudfärg eller sexuell läggning i uttalandet gör detta straffbart, t.ex:

A) "Alla vita/svarta män skall dö"?

B) "Alla heterosexuella/homosexuella män skall dö?

Tacksam för klargörande.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår att din fråga rör uppföljning av en tidigare fråga du fått besvarad av någon av dina rådgivare och att du där fått en beskrivning av brottet hets mot folkgrupp. Jag kommer dock ändå att generellt beskriva brottet, som kan bli upprepning för dig, för att mitt svar ska bli lättare för andra att förstå. Vidare förutsätter jag att dina frågor är av rent teoretiskt intresse och att du inte har för avsikt att uttrycka liknande åsikter.

Regler om brott finns i Brottsbalken (BrB) och just hets mot folkgrupp regleras i 16 kap. 8§ BrB. För att det ska anses vara hets mot folkgrupp krävs att man:

uttrycker missaktning eller hot mot en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på exempelvis hudfärg eller sexuell läggning.

Du ger två konkreta exempel på uttryck och du vill veta om de faller under brottet eller inte. Att uttrycka att någon ska dö borde kunna falla under både hot och missaktning. Den första punkten är alltså uppfylld. Att precisera att det är alla svarta eller vita män som ska dö borde uppfylla den andra punkten eftersom det är en anspelning på hudfärg och är därmed brottsligt som hets mot folkgrupp. Att precisera att det är alla homosexuella män som ska dö borde också uppfylla den andra punkten eftersom det är en anspelning på någons sexuella läggning och är därmed också brottsligt som hets mot folkgrupp.

Sammanfattningsvis är det hets mot folkgrupp att uttrycka att alla vita/svarta eller homosexuella män ska dö. Utöver att det är brottsligt och kan ge fängelse i upp till två år vill jag passa på att starkt avråda från att uttrycka sig på liknande sätt. Att uttrycka sig på så vis kan allvarligt såra och kränka andra och är bättre att hålla för sig själv.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare