Vad är giftorättsgods?

Hej!

Jag och min fru är gifta. Vi har en bostad som hon äger till 100% och jag står enbart som lånetagare. Vi har två barn som är folkbokförda på denna adress. Jag är folkbokförd på en annan adress där jag bor mestadels.

Nu undrar jag:

Är den bostad hon äger giftorättsgods trots att jag inte är ägare och ej heller bor där större delen av tiden?

Stort tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Äktenskapsbalken (ÄktB) skiljer mellan giftorättsgods och enskild egendom och i mitt svar kommer jag att förklara skillnaden mellan de två begreppen.

Vad är giftorättsgods?

Huvudregeln är att all egendom som makarna har i ett äktenskap är giftorättsgods. Giftorättsgodset ska ingå i bodelningen vid en skilsmässa (10 kap 1 § ÄktB). Giftorättsgods är den egendom som en make har och som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att din frus bostad är giftorättsgods om den inte är enskild egendom.

Vad är enskild egendom?

Egendom kan bli enskild på olika sätt (7 kap. 2 § ÄktB). I bestämmelsen står det på vilka sätt egendomen kan bli enskild. Makarna kan själva göra egendomen enskild genom att teckna ett äktenskapsförord. Egendom som en make äger kan vara enskild egendom genom villkor i ett gåvobrev eller testamente. Enskild egendom ska inte ingå i bodelningen till skillnad från giftorättsgodset som ska ingå i bodelningen.

Sammanfattning

Din frus bostad är giftorättsgods om den inte är enskild egendom. Du behöver inte vara ägare till bostaden för att den ska vara giftorättsgods. Du behöver inte heller bo i bostaden för att den ska vara giftorättsgods.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Tina HashemRådgivare