FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/05/2020

Vad är förutsättningarna för en friande dom vid rattfylleri?

Hejsan.

En vän till mig är åtalad för grovt rattfylleri.

Polisen har inte set henne köra och ingen annan heller.

Vittnen har set henne sitta vid raten och sova när bilen står i diket.

Motorn va inte igång.

Vittnet som hittar henne ringer polis och ambulans och domär på plats först.

Och till dom säger hon att hon kört säger polisen.

Hon kommer inte i håg något alls.

Hon hävdar att en man har kört och smitit från platsen.

Hur ser möjligheterna ut att bli friad fån detta.

Hon skulle bli av med sitt jobb och svårt att få att få något annat vid en fällande dom.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om (grovt) rattfylleri finns i 4 § och 4 a § lagen om straff för vissa trafikbrott. För att kunna dömas för grovt rattfylleri krävs

- att man har fört ett motordrivet fordon efter att ha druckit alkohol eller intagit narkotika, och

- att alkoholkoncentrationen uppgår till en viss mängd, eller

- att man är avsevärt påverkad av alkohol eller något annat medel, eller

- att framförandet av fordonet har inneburit en stor fara för trafiksäkerheten.

Den omständighet som blir avgörande i det fall som du beskriver är framförallt om det kan bevisas att din vän har "fört" fordonet. Man kan alltså inte dömas för rattfylleri om man endast sitter i en stillastående bil utan att den har förflyttats.

För att din vän ska kunna fällas för brottet måste åklagaren visa att det är ställt bortom rimligt tvivel att din vän har kört bilen. Det är med andra ord ett mycket högt beviskrav. Du skriver att ingen har sett henne köra, och att din vän själv säger att en man har kört bilen. Detta kan tala för att det kommer att bli svårt för åklagaren att nå upp till beviskravet. Om det inte finns någon annan bevisning som kan styrka att din vän har kört bilen är det alltså troligt att det blir en friande dom.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna OlanderRådgivare