Vad är förtal?

Person har vid möte av en förening kommit med uttalande att dom misstänkte mig för stöld från föreningen i ett försök att få mig utröstad. Räknas detta som förtal?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Det är svårt att svara med 100 % säkerhet eftersom jag bara vet det du skrivit i din fråga. Utifrån vad du berättar så låter det som att du blivit utsatt för förtal. För att det ska vara fråga om förtal ska man säga att någon är brottslig eller på annat sätt en dålig person till någon annan. Att säga att du skulle ha stulit är alltså inom ramen för brottet. Förutom det måste man även lämna de här uppgifterna för att andra ska tycka att man är en dålig person. I ditt fall så tolkar jag det som att uppgiften om den påstådda stölden har som syfte att du ska bli utröstad ur en förening, vilket skulle passa in. Se 5 kap. 1 § Brottsbalken.

Det finns dock undantag till det här. Om man hade anledning att berätta om det här och man kan visa att det man säger är sant så är det inte förtal. Exempelvis om du vill bli kassör i en förening och någon anklagar dig för att ha stulit pengar från en annan förening, om det är sant så är det inte förtal att meddela övriga i föreningen om detta innan de röstar.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Rebecca AxelssonRådgivare