FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt29/09/2019

Vad är ett straffbud?

Vad är straffbud?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett straffbud är en förklaring av vad som är straffbart (ett budskap om att en viss handling är straffbar). Straffbudet är alltså själva innehållet i en straffbestämmelse. Ett exempel är 1 § 3 kap Brottsbalken som har följande straffbud:

''Den som berövar annan livet, döms för mord...''

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor!

Carl Trolle OlsonRådgivare