FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev10/03/2022

Vad är ett skuldebrev och hur kan man använda det?

Hur funkar det med skuldebrev och hur ska man använda det när personen inte har betalat enligt det man kom överens om?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad är ett skuldebrev?

Skuldebrev används som bevis för att en skuld existerar och anger typiskt sett vem som är låntagare/skuldsatt (gäldenär) respektive långivare (borgenär). Skuldebrevet är skriftligt och juridiskt bindande avtal vilket innebär att man kan utkräva betalning med det.

Om gäldenären vägrar betala enligt villkoren som framgår i skuldebrevet (ex. hur och när skulden ska återbetalas och vilket belopp det uppgår till) så är det möjligt att utkräva betalning genom kronofogdemyndigheten, 2 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning. Detta kräver att det handlar om ett lånebelopp samt att förfallodatumet (betalningsdatumet) har passerat, se kronofogdemyndighetens hemsida.

Hur kan man använda skuldebrevet?

Det finns flera handlingsmöjligheter i detta scenario. Närmast till hands är troligtvis att begära betalning av låntagaren om betalningsdatumet passerat. Om denna vägrar betala skulle långivaren kunna ansöka om betalningsföreläggande via kronofogdemyndigheten. Ifall låntagaren fortfarande vägrar betala så är det möjligt för långivaren att begära kronofogdemyndigheten att överlämna ärendet till behörig tingsrätt som får döma i tvisten, 33 och 36 §§ lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare funderingar kan du alltid höra av dig till oss igen,

Mvh,

Victoria AnderssonRådgivare