Vad är en trafikolycka?

Finns det en laglig definition av vad en trafikolycka är, och kan det spela någon roll i försäkringsärenden?

Jag åkte i ett hål i asfalten med min cykel i relativt hög fart på en landsväg. Jag tappade balansen och fick väja in i vägrenen men föll inte. Senare upptäcker jag att mitt hjul är sönder.

Jag gjorde en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag för jag tänkte att det borde klassas som en trafikolycka. De håller inte med. Vem har rätt?

Jag vill tillägga att det inte finns någon definition av trafikolycka i villkoren.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter att det är trafikförsäkring du talar om i din fråga. Trafikförsäkring ersätts genom trafikskadelagen (TskL). Denna lag gäller ersättning från trafikförsäkring för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (1 § första stycket TskL). Det är detta lagrum som definierar vad en trafikolycka är, nämligen att det ska vara i följd av trafik med motordrivet fordon. En cykel, oavsett om den är eldriven eller ej, är inte ett motordrivet fordon (2 § lag om vägdefinitioner).

Mot bakgrund av ovan är min bedömning att ditt försäkringsbolag har rätt i det att ifrågavarande händelse inte är en trafikolycka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare