Vad är en skälig hyra för inneboende i bostadsrätt?

Hej! Jag har en trea bostadsrätt på 71m2. Mina kostnader för att ha lägenheten ligger på cirka 6500 kr / månad. Jag funderar på att hyra ut 2 rum på vardera 5000 kr medan jag gör om vardagsrummet så jag kan bo där. Är det ok? Hur många inneboende får man lov att ha? Jag kommer bo där också i stort sett hela tiden.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur hög får hyran vara?

När det kommer till hyressättning så måste man ha en skälig hyra. Enligt 4 § 2 stycket i Lag (2012:978) om uthyrning av egen bostad ska hyran “inte påtagligt överstig[a] kapitalkostnaden och driftskostnaderna för bostaden”. Bostadens kapitalkostnad utgörs av en rimlig årlig avkastningsränta av bostadens värde.

Som tumregel anses avkastningsräntan rimlig om den ligger max 2% högre än Riksbankens referensränta. Detta innebär att kostnaden per månad skulle bli 2.5% gånger bostadens objektiva marknadsvärde delat på antalet månader på ett år. Om bostaden kostar 2 miljoner blir det alltså (0.025x2000000)/12, det vill säga cirka 4167 kronor.

Utöver detta får du även lägga till driftkostnader vilka motsvarar utgifter för t.ex. el och kostnad till bostadsrättsföreningen. Om du hyr ut lägenheten möblerad får du göra ett tillägg på max 15 %.

Dessa kostnader motsvarar dock en skälig hyra för hela lägenheten. Om du skulle bo med två inneboende och dela lika på lägenheten så skulle det alltså betyda att varje inneboende skulle betala en tredjedel av den skäliga hyran. Låt oss säga att kapitalkostnaden och driftkostnaden är 6500 för din bostadsrätt. Om du hyr ut den möblerad blir den totala hyran max 7475. Om du hyr ut ett av 3 rum blir den hyran således en tredjedel, det vill säga strax under 2500.

Hur många inneboende får man ha?

Det finns ingen fast gräns för hur många inneboenden man får ha, däremot bör du inte ha ett antal som skulle ge men för föreningen.

Jag hoppas att det gav dig svar på dina funderingar.

Om du vill ha vidare hjälp inför uthyrning är du varmt välkommen att anställa en av våra jurister.

Vänligen,

Lin ToftRådgivare