FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet28/06/2018

Vad är en skaftfastighet?

Jag äger en fastighet där ritning över tomten inkluderar en skafttomt där jag kör upp min bil för att komma fram till min stuga. Samtidigt ser jag i gamla papper att jag har servitut på denna väg. Varför är denna skafttomt inritad som min tomt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om det finns en fastighet som ligger utmed en gata så är det inte ovanligt att den delas in i en inre och en yttre fastighet sett från gatan. Vid sådan fastighetsindelning ordnas den inre fastighetens anslutning till gatan vanligen genom en smal förbindelse, ett s.k. Skaft. En sådan fastighet kallas för skaftfastighet. Om skaftet tillhör skaftfastigheten och alltså är en del av dess areal är skaftet "äkta", medan det är "oäkta" om det i stället omfattas av t.ex. ett servitut och marken är en del av grannfastigheten.

I din fråga skriver du att skaftet omfattas av din fastighets areal, men också att du har ett servitut på vägen. Det låter onödigt, eftersom du inte behöver ett servitut för att köra på en väg som du redan äger. Jag kan tyvärr inte ge dig ett rakt svar på varför Lantmäteriet har valt att göra så, men det korta svaret på din fråga är: skaftet är inritad i din fastighet eftersom du äger det.

Jag föreslår att du kontaktar Lantmäteriet om du vill veta mer om din fastighet!

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare