FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet01/02/2016

Vad är en lagfart?

Hej. Vad är en lagfart i fastighetssammanhang?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kort kan sägas att en lagfart är ett bevis på vem som äger en fastighet. Detta innebär att när/om du har köpt en fastighet ska du ansöka om lagfart för att registrera att du är ny ägare. Denna ansökan ska göras inom tre månader från det att köpet ägt rum.

Mer information om lagfart i fastighetssammanhang finner du på Lantmäteriets hemsida, se här

Hoppas att detta gav dig svar på din fråga.

Vänligen,

Stina JanssonRådgivare