Vad är en arvtagare och när upphör en att vara arvtagare?

Vad är en arvtagare och när upphör man att vara arvtagare

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna som rör arv finns i ärvdabalken (ÄB). Vill du bara ha ett kort svar så finns det i sammanfattningen längst ner.

Vad är en arvtagare?

Kort sagt är en arvtagare någon som ärver när någon dör och dessa kan vara legala arvingar, testamentstagare och efterarvingar. Legala arvingar är de som har rätt till arv enligt lag och bestäms genom arvsordningen. Arvsordningen består i sin tur av olika arvsklasser och de i första arvsklassen är alltså de som har rätt att ärva först.

Arvsordningen

I första hand så är det den dödes barn som ärver. Om barnen skulle vara döda så är det barnbarnen som ärver istället (ÄB 2 kap. 1 §). Om hen inte har några barn så är det istället hens föräldrar som ärver. Om även föräldrarna är döda så är det syskon som ärver och sedan eventuella syskonbarn. Kusiner ärver däremot inte varandra (ÄB 2 kap. 2 §). I tredje hand så är det mor- och farföräldrar som ärver. Om till exempel mormor har gått bort så ärver hennes andra barn hennes del av arvet och morfar får alltså inte hela arvet. Morfar får hela arvet i fall att det inte finns några andra barn än den först avlidna. Om både mormor och morfar är döda och de inte har några andra barn (moster och morbror till den först avlidne) så går arvet istället till den andra sidan av släkten, farföräldrarna (ÄB 2 kap. 3 §). Finns det inga arvtagare alls så går arvet till allmänna arvsfonden (ÄB 5 kap. 1 §).

Om den döde var gift och de hade gemensamma barn så får den efterlevande maken/makan ärva i barnets ställe. Barnet får istället ärva när båda föräldrarna har gått bort. Om den döde har ett barn som inte är den efterlevande maken/makan så ärver den efterlevande inte (ÄB 3 kap. 1 §).

Förutom legala arvingar kan egendom också vara testamenterad. Det innebär att den döde har skrivit ett testamente och bestämt att en särskild person/-er eller att till exempel en organisation ska få ärva. I ett testamente kan en göra sin make/maka arvslös men en kan aldrig göra sina barn arvlösa. Den som testamentet riktar sig till är alltså testamentstagare och därmed arvtagare (ÄB 9 kap. 1 §).

Dessutom så finns det något som kallas efterarv. Om en make avlider och har ett barn som inte är barn till dennes make/maka så kan barnet välja att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken/makan. Barnet har då rätt till efterarv när även den efterlevande har gått bort (ÄB 3 kap. 9 §). I detta fallet så är du inte arvinge vid det första dödsfallet utan får istället ta del av ditt arv vid det andra dödsfallet och är arvtagare då istället.

När slutar en att vara arvtagare?

Bouppteckningen ska skickas in och registreras hos Skatteverket och när det är gjort så ska en göra ett arvskifte (ÄB 20 kap. 8 §). Arvskifte innebär att arvet fördelas mellan alla arvtagare. Som arvtagare så ska du godkänna och skriva på en arvskifteshandlingen för att den ska vara godkänd. När detta är gjort så kan arvet utbetalas (ÄB 19 kap. 15 §). När alla arvtagare har fått sitt arv så antar jag att en skulle kunna säga att en inte längre är arvtagare, dock så är en fortfarande arvtagare när en har tagit emot ett arv så egentligen slutar du aldrig vara arvtagare.

Du kan däremot avsäga dig ett arv och då är du inte arvtagare längre (ÄB 17 kap. 2 §).

Sammanfattning

Arvtagare är alltså legala arvingar, testamentstagare eller någon som har rätt till efterarv. Efterlevande make/maka ärver om den döde inte har barn som inte är den efterlevande makens.

När arvskiftet ägt rum så upplöses den dödes dödsbo eftersom alla tillgångar har fördelats mellan arvtagarna. Jag antar att du skulle kunna säga att du då inte längre är arvtagare eftersom du har tagit emot ditt arv. Du kan också själv välja att avsäga din del av arvet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Din fråga var väldigt bred så jag gav dig också ett väldigt öppet svar. Jag inser att reglerna kan verka komplicerade men om du har en mer specifik fråga får du gärna återkomma så kan jag försöka ge dig ett mer anpassat svar. Skulle du behöva hjälp med till exempel en bouppteckning råder jag dig att boka tid med Lawlines jurister.

Med vänlig hälsning,

Mimmi JohanssonRådgivare