Vad är det som avgör om ett mord har begåtts?

Vad är problemformuleringen kring mord?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag har lite svårt att avgöra vad du menar med "problemformuleringen". Jag uppfattar din fråga som en fråga om vad som gör en gärning till ett mord. Inom juridiken skulle man fråga vilka rekvisit som måste vara uppfyllda för att mord ska anses ha begåtts.

Paragrafen om mord finns i Brottsbalkens 3 kap. 1 §. För att en gärning ska betraktas som mord krävs att den utförs:

1. mot en annan person

2. och att personen ifråga dör

Utöver detta krävs att gärningsmannen måste ha för avsikt att dennes handlingar kommer att leda till att personen dör. Däri ligger ett "problem" som återfinns i hela straffrätten, nämligen att det är svårt att bevisa att någon faktiskt hade en sådan avsikt.

Jag hoppas att detta gav lite klarhet, om det inte var detta svar du letade efter får du gärna återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Lawline Rådgivare