Vad är det för sekretess som gäller för lärare och rektorer?

Hej,

Vårt barn som går i första klass, sade vid ett tillfälle något som kunde tolkas som att hon blivit utsatt för övergrepp i hemmiljön. Läraren som hörde detta skällde först ut henne, och delade sedan uppgiften med kollegor i arbetslaget och rektor innan anmälan till polis och socialtjänst gjordes.

Vi vet inte hur många på skolan som känner till detta och rektorn har sagt att han kommer att informera de lärare som jobbar med vår dotter om de frågar. Jag tycker det är ytterst besvärade att flertalet lärare går i tron om att vi eventuellt skulle utsätta vår dotter för övergrepp och undrar om den här hanteringen är förenligt med den sekretess som gäller lärare och rektorer.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretess inom skolan

All personal inom kommunens verksamhet har tystnadsplikt. Vilket innebär att de inte får lämna ut uppgifter som kan skada barn eller vårdnadshavare till andra utanför skolan. (29 kap. 14 § skollagen.)

Alla som arbetar på en förskola eller skola har sekretess, dvs. att de får inte hur som helst föra vidare vad de har fått veta om ditt barn eller ditt barns hemförhållanden. Men alla som jobbar på till exempel en skola har inte samma sekretessnivå. Lärarna har inte lika sträng sekretess som skolsjuksköterskan och kuratorn. Lärare får prata med varandra om saker som rör en gemensam elev om det är av betydelse för att studierna ska kunna ordnas på ett ändamålsenligt sätt. Det får inte skolsjuksköterskan eller kuratorn göra, om inte barnets vårdnadshavare ger sin tillåtelse.

Stark eller svag sekretess

Det finns två typer av sekretess inom skolan och mellan personalen på skolan. Uppgift om en enskilds personliga förhållanden kan röjas, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående lider men. Det finns två olika huvudregler beroende på typen av information:

1.För uppgifter som hänför sig till psykologisk undersökning eller behandling och för uppgift om enskilds personliga förhållanden hos psykolog eller kurator, gäller s.k. stark sekretess, vilket innebär att är sekretess är huvudregeln.

2. För uppgift om enskilds personliga förhållande i skolans elevvårdande verksamhet, samt för uppgift som hänför sig till ärende om tillrättaförande av elev eller om skiljande av elev från vidare studier, gäller s.k. svag sekretess, vilket innebär att offentlighet är huvudregeln. (23 kap. 2 § offentlighets- och sekretesslagen.)

Påtala att närstående lider men

Att rektorn berättar om händelsen för de lärare som frågar kan alltså vara okej. Men om du skulle påtala för rektorn att du ej önskar det och att du skulle lida av att han berättar för fler om situationen kan det betyda att han inte får berätta pga. att närstående lider men av det. Det behöver inte vara nödvändigt att fler personal på skolan vet om händelsen då det inte borde vara av betydelse för din dotters studier. Då inga övergrepp har skett så är det inte nödvändigt för dem att veta att en anmälan gjordes.

Kort om anmälningsskyldigheten

Alla som får veta att ett barn far illa är skyldiga att anmäla det till socialtjänsten. Det gäller även vid misstanke att barnet riskerar att fara illa. I skolan gäller skyldigheten rektorer, förskolechefer, pedagoger, elevhälsan och övrig skolpersonal - oavsett om verksamheten är offentlig eller enskild. (14 kap. 1 § socialtjänstlagen och 29 kap 13 § skollagen.)

Rekommendation

Jag rekommenderar dig att höra av dig till rektorn och framföra att du inte är bekväm av att han berättar för fler om anmälan och omständigheterna kring det för fler personal på skolan. Att det inte är av betydelse för din dotters fortsatta studier och därav inte heller viktigt för lärarna att veta. Det kan dock inte stoppa lärarna för att prata med varandra. Om det går felaktiga rykten på skolan och en lärare vänder sig till rektorn och frågar kan det vara bra att han kan klargöra vad som verkligen hände.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen. Du kan då prova vår telefonrådgivning eller skicka en expressfråga.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare