Vad är den lägsta hastighetsöverträdelsen som krävs för att du ska få en ordningsbot?

Vad är den minsta hastigheten som krävs för att en polis skall stoppa en i trafiken? Känns orimligt att polisen ska stoppa mig och ge mig 1.500 kr I böter om jag kör 71 på en 70-väg.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga så kommer jag använda mig av trafikförordningen.

I trafikförordningen finns det bestämmelser som anger att fordon inte får föras över högsta tillåtna hastighet (trafikförordningen 3 kap. 17 § och 9 kap. 1 §). Det finns alltså förbjudet att köra över högsta tillåtna hastighet även om fordonet endast förs med 1 km/h för snabbt eftersom det är högre än vad som är tillåtet.

I Riksåklagarens föreskrifter så finns det även utskrivet hur stor ordningsboten ska vara för olika hastighetsöverträdelser, se här. Där står det att ordningsboten ska vara 1 500 kr om hastighetsöverträdelsen är 1–10 km/h på en 70-väg. Den lägsta hastighetsöverträdelsen som leder till en ordningsbot är alltså 1 km/h. Även om det känns orimligt att boten blir så pass hög, så finns det stöd i föreskrifterna om att ordningsbot kan bli aktuellt.

Sammanfattningsvis, så är den lägsta hastighetsöverträdelsen som krävs för att en polis ska stoppa en i trafiken 1 km/h. Ordningsboten är 1 500 kr om du kör i 71 km/h på en 70-väg.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Erika BjörnforsRådgivare