FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/12/2018

Vad är besöksreglerna i fängelse?

Hejsan! Min sambo/fästman sitter för tillfället häktad i väntan på rättegång som sker den 13e december. Jag är väldigt orolig för att han blir dömd till ett fängelsestraff. Jag är nämligen straffad själv (ringa narkotika samt "stöld") och vet att man då är begränsad till umgänge, men vad är egentligen reglerna? kommer jag kunna hälsa på alls? Obevakat? Och planerade att gifta oss i oktober som var men det kom ju saker i mellan.. Skulle giftemål förbättra umgängesrätten för oss två? Hans åtal är narkotikabrott och har inte ett straffvärde på över 1 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För den som är intagen i kriminalvårdsanstalt finns regler i fängelselagen (FäL) och fängelseförordningen (FäF). Kriminalvården har i enlighet med fängelselagen delegerats att ta fram riktlinjer för verkställighet av lagen (15 kap. 5 § FäL). Dessa riktlinjer finns att läsa i KVFS 2011:1 FARK Fängelse (FARK Fängelse). FARK Fängelse är uppbyggd genom att den kompletterar fängelselagen, dels i form av föreskrifter, dels i form av allmänna råd till reglerna.

"Vad är egentligen reglerna, kommer jag att kunna hälsa på alls? Obevakat?"

En intagen i kriminalvårdsanstalt får ta emot besök i den utsträckning det lämpligen kan ske. Besök får dock vägras om det kan äventyra säkerheten och inte avhjälpas genom övervakning av personal, kan motverka den intagnes anpassning i samhället eller på annat sätt kan vara till skada för den intagne eller någon annan (7 kap. 1 § FäL). Kriminalvården är i regel hårda och restriktiva med att bevilja besök från någon som missbrukar narkotika. Även om du inte missbrukar narkotika kommer det sannolikt att argumenteras för att så är fallet, mot bakgrund av att du är dömd för ringa narkotikabrott tidigare. Eftersom du är närstående kan besök ändå beviljas, dock under bevakning av kriminalvårdspersonal (se de allmänna råden till 7 kap. 1 § FäL i FARK Fängelse). Bevakade besök innebär att en eller två kriminalvårdare sitter med under besöket och att ni i regel inte får ha någon kroppskontakt.

I praktiken brukar, när det gäller närstående, det finnas en möjlighet att Kriminalvården släpper på reglerna något efter hand. Om ni genomför några bevakade besök och sköter dessa, samt din sambo sköter sin verkställighet, finns det ibland möjlighet att det efter hand beviljas obevakade besök.

Mot bakgrund av att du beskriver att din sambo är åtalad för narkotikabrott och att det kommer att resultera i högst ett års fängelse kommer han sannolikt att placeras på en anstalt av säkerhetsklass 2. En inledande placering på säkerhetsklass 3 görs i regel inte vid narkotikabrott. Hur säkerheten är på anstalter av säkerhetsklass 2 varierar från anstalt till anstalt och lokala rutiner. Utgå dock ifrån att ni initialt får räkna med bevakade besök och att ni sedan kan begära att de ska bli obevakade. Om ni inte skulle beviljas besök alls, alternativt att ni efter ett tag inte beviljas obevakade sådana, finns det möjlighet för din sambo att begära omprövning av beslutet och att överklaga det till förvaltningsrätten.

"Skulle giftermål förbättra umgängesrätten för oss två?"

Enligt 1 kap. 4 § FARK Fängelse räknas som närstående:

1. en intagens maka eller make, registrerade partner och sambo,

2. en intagens barn, oavsett ålder,

3. andra barn som stadigvarande sammanbor med en intagen,

4. en intagens föräldrar och syskon, samt

5. en annan person än någon som anges i 1-4, som har en sådan nära relation till en intagen att de bör betraktas som närstående till varandra

Du kommer således att åtnjuta samma rättighet som närstående oavsett om ni är gifta eller sambo, varför det inte är bråttom att gifta er i det avseendet. Vill ni inte gifta er på en kriminalvårdsanstalt finns det således inget skäl att göra det av besöksskäl.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare