Vad är besittningsrätt/besittningsskydd?

Finns tydligen något som heter BESITTNINGSRÄTT. Vill veta vad det innebär och om/hur man kan skydda sig mot det. Det är en hyresrättslägenhet det handlar om.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Vad är besittningsrätt?
Besittningsrätt är ett skydd för hyresgästen gentemot sin hyresvärd. En hyresgäst som har besittningsrätt/besittningsskydd har rätt att få sitt hyresavtal förlängt ifall hyresvärden skulle säga upp hyresavtalet och begära att hyresgästen ska flytta ut. Besittningsrätt är alltså en rätt att få bo kvar i lägenheten.

När får en hyresgäst besittningsrätt?
En hyresgäst får besittningsrätt när denne har bott i en lägenhet i över två år och inte har skrivit på det avtal där denne ifrånsäger sig rätten till besittningsrätt.

Skydd mot besittningsrätt
Om du ska hyra ut din lägenhet i andrahand i mer än två år så kan det vara bra att du skyddar dig. Du kommer då att bli en hyresvärd och personen som hyr din lägenhet i andrahand blir din hyresgäst. Du och din hyresgäst kan skriva ett avtal där det står att hyresgästen inte har rätt till besittningsrätt. Dvs att hyresgästen inte får kräva att hyresavtalet förlängs ifall hyresvärden skulle säga upp hyresavtalet.

Om ni inte skriver ett avtal så kan din hyresgäst kräva besittningsrätt ifrån enbart dig eftersom du är hyresvärden. Din hyresgäst kan alltså inte kräva besittningsrätt ifrån den ursprungliga värden (fastighetsägaren, din hyresvärd).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Marie GergyRådgivare