Vad anses vara normalt slitage av en lägenhet?

Hejsan, Jag har en fråga om vardaglig slitage när man bor i en lägenhet. Jag och min kille bor som andrahandshyresgäst i en bostadsrätt. I vårt kontrakt nämns inte vardagligt slit utan enbart om vad som gäller vid skador. Nu undrar jag vart gränsen går mellan vardaglig slitage och skador. Med vardaglig slit så menar jag exempelvis om det blivit en liten rispa/repa på golvet eller om det blivit en repa på spisglaset (induktionshäll) vid matlagning. Klassificeras dessa exempel som vardaglig slit eller skador? Nu har vi betalat en deposition på 16.000kr och jag är rädd att hyresvärden ska se detta som skador och inte slitage och därmed inte ge tillbaka depositionen. Hyresvärden har tidigare nämnt att när en vän till henne var på besök så råkade vännen dra ett dricksglas på spisen så att det blev två små repor på spisglaset och att denna personen betalade en summa för denna ”skada”. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis ska nämnas att du som hyresgäst har en vårdplikt. Denna innebär att du ska vårda hyresrätten väl under hyrestiden och är skyldig att ersätta skador som uppkommer genom oaktsamhet, 12 kap 24 § JB. En skada som uppkommer på hyresrätten genom normalt slitage behöver du dock inte ersätta. Målning, tapetsering och andra jämförliga åtgärder är sådant som du har rätt att göra och anses vara normalt slitage av en lägenhet, 12 kap 24 a § JB. Med andra jämförliga åtgärder avses exempelvis mindre repor på golvet och troligen bör även mindre repor på induktionshällen falla inom ramen för normalt slitage. Du kommer därför antagligen inte behöva ersätta detta. Dessutom är hyreslagen är tvingande till hyresgästens fördel vilket innebär att det är din hyresvärd som har bevisbördan för att visa att dessa repor faller utanför ramen för vad som anses vara normalt slitage.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare