FrågaÖVRIGTÖvrigt29/10/2023

Vad aggressionsbrott innebär.

Vad innebär ”aggressionsbrott” ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i Lag (2014:406) om straff för vissa internationella brott och Prop 2020/21:204.

Aggressionsbrottet

Enligt första stycket i 11 a § i lag (2014:406) om straff för vissa internationella brott döms den som kan utöva kontroll eller styra över en stats politiska eller militära handlande och som planerar, förbereder, inleder eller utför en aggressionshandling som till sin karaktär, svårighetsgrad och omfattning utgör en uppenbar överträdelse av FN:s stadga för aggressionsbrott.

Av förarbetena framgår att det som regel är stats- och regeringschefer som hör till personkretsen som omfattas av bestämmelsen. Dock bör en statschef med enbart representativa funktioner inte kunna räknas till denna personkrets. Vidare omfattas även ett lands högsta politiska ledning och högsta militära ledning.

Ansvar för brott förutsätter att en uppenbar överträdelse av FN-stadgan har skett. Vid denna bedömning är tre kriterier avgörande; handlingens karaktär, dess svårighetsgrad och dess omfattning. En samlad bedömning görs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Aggressionshandlingen

Enligt andra stycket i 11 a § i lag (2014:406) om straff för vissa internationella brott framgår att med aggressionshandling avses en stats användning av väpnat våld mot en annan stats suveränitet, territoriella integritet eller politiska oberoende, eller på något annat sätt som är oförenligt med FN:s stadga.

Paragrafen innehåller inte någon uppräkning av vilka handlingar som kan utgöra en aggressionshandling, utan vägledning får tas från uppräkningen i artikel 8a i Romstadgan. Bland annat omfattas invasion eller angrepp av en stats väpnade styrkor på en annan stats territorium. Dock är uppräkningen i artikel 8a inte uttömmande, utan andra handlingar kan också föranleda ansvar enligt bestämmelsen. Till exempel kan åtgärder för att slå ut en annan stats IT-system innebära en aggressionshandling i uppenbar strid med FN- stadgan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare