Utträde ur ideell förening

Hejsan jag undra hur ska jag som är sekreterare i en ideell förening Ska kunna gå ur då jag inte prata längre med ordförande och han har i sin tur gjort en massa saker i föreningen som jag inte ha fått veta så jag vill gå ur denna förening men hur ska jag göra då jag vet att om jag skicka ett papper att jag vill avgår kommer han bara kasta i soporna då han kör hela föreningen själv utan att prata med styrelsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det saknas lagstiftning för ideella föreningar och man får istället söka vägledning från föreningens stadgar, tidigare fall i föreningen (praxis) och i viss mån från lagen om ekonomiska föreningar(FL). Däremot ska man vara försiktig med att tillämpa FL på ideella föreningar eftersom de två olika typerna av föreningar har olika syften/karaktär.

Jag har svårt att ge dig ett mer ingående svar och råder dig därför att titta på föreningens stadgar samt hur tidigare medlemmar har gjort för att utträda.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare