FrågaARBETSRÄTTA-kassan 31/01/2017

Utträde ur A-kassan

Jag skulle idag säga upp min A-kassa (endast A-kassan) hos IF-metall eftersom jag ska gå över till Unionen pga jag blivit tjänsteman.

Dom hävdar att dom endast kan ta emot en skriftlig uppsägan. Men eftersom det är den siste i månaden så kommer dom inte hinna mottaga brevet innan en ny månad startat. Vilket medför att jag kommer att bli debiterad för hela den kommande månaden också.

Har dom rätt att neka uppsägan via telefon och mail? Borde jag inte kunna säga upp tjänsten redan samma dag?

Mvh Patrik

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

In och utträden ur A-kassan regleras i lag (1997:239) om arbetslöshetskassorna LAK.

För att kunna träda ur en A-kassan krävs enligt 40 § LAK en skriftlig utträdesansökan.

Så, kassan har full rätt att neka dig rätt till utträde via telefon eller mail. Om IF-metall inte hunnit få in ansökan innan den sista januari, förlängs ditt medlemskap i en månad. Du går dock inte miste om någon ersättningsrätt ifall du skulle bli arbetslös. All medlemstid hos IF-metall räknas med vid inträde till Unionen.

Tänk bara på att det inte får bli något glapp mellan utträde i IF-Metall och inträde i Unionen.

Begär utträde från den 28 februari och inträde i Unionen från 1 mars.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare