Uttalanden på facebook och kontakt med arbetsgivare, förtal?

Hej!

Jag hade en diskussion om religion med en vän på Facebook där jag tydligt kritiserade religiösa dogmer (är själv ateist). En religiös person tog väldigt hårt till sig trots att jag var tydlig med att jag inte kritiserade människorna utan specifika idéer och värderingar. Nu har den religiösa personen hört av sig till min arbetsgivare i syfte att få mig sparkad. Hen har även publicerat inlägg på sin Facebook-sida med syfte att svartmåla mig och det är tydligt att det är meningen att arbetsgivaren ska se (hon är vän med arbetsgivaren). Jag fick sedan ett telefonsamtal från arbetsgivaren att de avbokar mig pga av konversationen jag hade med hen (hen har alltså fått mig bli av med jobbet). Är inte det här förtal? Jag har aldrig gjort annat än att säga vad jag tycker och hen får mig sparkad genom att kraftigt vinkla situationen och påstå att jag kränkt hen. Det är inte rimligt! (Arbetsgivaren passade på under samtalet att säga att det inte handlar om mitt arbete, att de är väldigt nöjda med mitt arbete!!) Känns helt absurt!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar informationen i din fråga som att personen både hört av sig till din arbetsgivare OCH publicerat ett inlägg om dig på sin facebooksida.

Vad säger lagen?

I Brottsbalken (BrB) 5 kap. finns bestämmelser om förtal och förolämpning. Av dessa två brott är förtal det som bäst passar in på omständigheterna i din fråga. Detta eftersom förolämpning tar sikte på uttalanden riktade direkt mot en person. I ditt fall har någon uttalat sig om dig i meddelanden riktade till andra.

Enligt 5 kap. 1 § BrB gör man sig skyldig till förtal om man utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller om man lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta någon för andras missaktning. Den som lämnat sådan uppgift kan dock undgå straffrättsligt ansvar om det framkommer av omständigheterna att det var försvarligt att uttala som man gjort och att uppgiften var sanningsenlig.

Bedömningen i ditt fall

Det är svårt att utan mer information om vad personen påstått om dig dra några säkra slutsatser, men av det som framkommer kan sägas att det är möjligt att det som uttalats och skrivits på facebookprofilen kan utgöra förtal. Om personen till exempel utpekat dig som rasist och det uppenbarligen inte finns belägg för ett sådant påstående är det troligt att han gjort sig skyldig till förtal, då det av allmänheten uppfattas som klandervärt att vara rasist.

Värt att notera i sammanhanget är att huvudregeln är att förtal inte tas upp av åklagare eller polis, istället får målsägande driva frågan i domstol i ett så kallat enskilt åtal. Detta kan vara både tidskrävande och kosta mycket pengar. Undantag kan göras om det kan anses påkallat från allmän synpunkt. Inget talar för att så är fallet här. Det här framkommer i 5 kap. 5 § BrB.

Jag hoppas att du härmed fått svar på din fråga! Skulle det vara något mer är du välkommen att återkomma med fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare