Utsatt för kränkning, kommer jag få någon ersättning?

Hej!

Jag har blivit utsatt för kränkning och har några frågor angående min rätt till skadestånd.

Jag är en 16 årig tjej och gick in ensam i damernas omklädningsrum på min förenings idrottshall för att duscha efter en match. När jag står i duschen kommer det ut en naken man från toaletten. Han blir chockad, går till ett skåp och sätter på sig kläder för att sedan gå ut. Detta har hänt mig 1 gång men samma man har vid 3 andra tillfällen gjort samma sak med 2 andra tjejer i mitt lag. Klubben har polisanmält och enligt brottsoffermyndigheten ska jag få 5000 kronor i skadestånd. Polisen säger att de håller på att utreda och kommer höra av sig om hur detta kommer sluta. Hur stor chans är det att jag kommer få några pengar? Kan jag bara få pengar om det blir rättegång, och kommer jag få pengar oavsett om han inte får ett straff eller kan betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bra att klubben har gjort en polisanmälan, det är första steget för att du ska ha möjlighet att få någon ersättning.

Det finns tre typer av ersättning som du eventuellt kan ha rätt till och dessa är:

1. Försäkringsersättning

Du kan eventuellt ha rätt till ersättning via din (dina föräldrars) hem- eller olycksfallsförsäkring. För att ta reda på om du har rätt till försäkringsersättning bör du be dina föräldrar kontakta ert försäkringsbolag. Du bör även höra med din idrottsförening eftersom du, om du omfattas av deras försäkring när du befinner dig i idrottshallen efter match, kanske kan ha rätt till ersättning från deras försäkringsbolag. Försäkringsersättning brukar kunna utgå även om ingen blir dömd för brottet och skulle det bli en fällande dom kan du eventuellt ha rätt till både försäkringsersättning och skadestånd.

2. Skadestånd

Om det blir rättegång och den tilltalade (gärningsmannen) blir dömd för brottet kan domstolen bestämma att han ska betala skadestånd till dig i form av kränkningsersättning, 2 kap 3 § skadeståndslagen.

3. Brottsskadeersättning

Om du inte om du får ersättning som täcker hela skadan från din försäkring eller i skadestånd kan du ha rätt till ersättning från staten. De flesta fall av sexuella övergrepp ger rätt till ersättning för kränkning så du borde antagligen kunna få ersättning för det du utsatts för (sexuellt ofredande). För att få brottsskadeersättning måste du (dina föräldrar) ansöka om det hos Brottsoffermyndigheten och det kan du göra även om förundersökningen skulle läggas ned.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare