FrågaFAMILJERÄTTFaderskap22/10/2022

Utredning av faderskap i vuxen ålder

Hej, jag vet vem, som min mamma säger, är min pappa, kan jag tvinga honom att lämna faderskapstest? Han är ca 80 år, jag är 52. Har vetat detta hela livet men skulle vilja veta om det är sant.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras framför allt i föräldrabalken (FB) och i lagen om rättsgenetisk undersökning vid utredning av faderskap (nedan förkortad RUF).

Om du misstänker att en person kan vara din pappa har du, i egenskap som barn, möjlighet att väcka en talan om ett s.k. fastställande av faderskap (3 kap. 5 § FB). Det innebär att du vänder dig till tingsrätten där du är folkbokförd med en stämningsansökan som riktas mot personen du misstänker kan vara din pappa. En sådan ansökan kostar i skrivande stund 900 kr och mer information kring hur man går tillväga finner du HÄR

Domstolen har en skyldighet att tillbörligen utreda frågan om faderskapet (3 kap. 9 § FB). Det är möjligt att det blir en ganska kortfattad och enkel process om din pappa bekräftar faderskapet, speciellt om du inte haft någon som varit registrerad som din pappa. Om din pappa nekar till faderskapet, eller om domstolen oavsett anser att det behövs för utredningen, kan domstolen besluta att en rättsgenetisk undersökning ska genomföras (2 § RUF). Det innebär att det tas DNA-test för att avgöra om mannen i fråga är din biologiska pappa och ifall domstolen beslutar om en sådan undersökning är man skyldig att delta.

Med tanke på din pappas ålder tänker jag att det kan vara värt att nämna att om han skulle hinna gå bort är det ändå möjligt att genomföra en sådan undersökning efter hans bortgång. Det blir dock lite större krav för att undersökningen ska anses rättfärdigad då det anses utgöra ett större intrång när personen i fråga är avliden, men det är trots allt en möjlighet som finns (2 § andra stycket RUF).

Hoppas du fick svar på din fråga och om du går vidare med att väcka en talan önskar jag dig all lycka till!

Vänliga hälsningar,

Selma SkoghällRådgivare