FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/09/2021

Uträkning av hur mycket man ska köpa ut sin sambo för vid separation

Hej, jag och min sambo kommer att köpa en större lägenhet. Jag kommer att sälja min egen lägenhet och lägga ca 1 miljon vid inköp av den nya lägenheten. Vad händer vid separationen förutom att jag kommer ansöka om hela lånet på banken? Kommer han kunna kräva mellanskillnad mellan inköpsvärde och nuvärde på lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

Om det är så att du står för det mesta av kontantinsatsen så rekommenderar jag dig att skriva ett skuldebrev eller liknande hos en jurist för att du ska kunna ha rätt att få tillbaka din kontantinsats vid en separation. Vi på Lawline kan hjälpa dig med det. Du kan boka tid hos oss på https://lawline.se/boka. För att om du inte skriver ett skuldebrev eller liknande så kommer du inte ha rätt att få tillbaka din kontantinsats. Det är nämligen så att utgångspunkten är att vid bodelningen om man var sambor så beräknas först sambornas andelar av samboegendomen och med samboegendom menas bohag och bostad införskaffad för gemensamt bruk, därefter görs det avdrag för skulder och det som återstår delas på hälften ( 12–13 §§ sambolagen).

Det spelar ingen roll hur stort andel av bostaden du eller din sambo ägde, det ska fortfarande delas lika om det inte är så att det finns ett skuldebrev eller ett samboavtal eller liknande som säger något annat. Det betyder att om det inte är så att det finns ett skuldebrev, samboavtal eller liknande så ska beräkningen av hur mycket man ska köpa ut den andre för se ut på följande sätt: Man beräknar först värdet på bostaden. Enligt grunderna i NJA 1975 s 288 ska man först ta marknadsvärdet minus ingångvärdet samt mäklarkostnader. På det beloppet ska man beräkna den latenta skatten. Värdet på bostaden blir marknadsvärdet minus mäklarkostnaderna och den latenta skatten. Därefter ska enligt reglerna i sambolagen sambornas andelar av bostaden beräknas och sen drar man av den andelen av lånet vardera ansvarar för, Därefter ska det som ni har kvar läggas samman och delas lika.

Det är också det som är svaret på din fråga, det som din sambo kan kräva vid en separation är hälften av lägenhetens marknadsvärde efter att avdrag har gjorts för mäklarkostnaderna, den latenta skatten och det som är kvar på lånet. Sen om det är så att du skriver ett skuldebrev så har du också rätt att få tillbaka din kontantinsats vid en separation.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare