Utpressning med hot om att offentliggöra nakenbilder

Jag var dum och naiv för några månader sen. Ville tjäna pengar. Blev kontaktad av en man som ville köpa sexuella bilder och filmklipp på mig. Jag skickade en del, fick aldrig några pengar. Tänkte gå vidare med mitt liv.

Nu hör han av sig och vill att jag skickar mer annars kommer han göra allt offentligt. Han säger att alla kommer få veta vilken "slyna" jag är om jag inte fortsätter skicka. Han ska berätta för min familj och mina arbetskamrater. Kan jag polisanmäla honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det tveklösa svaret på din fråga är ja. Genom att försöka pressa dig till att skicka över fler bilder genom att hota med att publicera integritetskränkande bilder på dig har den här personen sannolikt gjort sig skyldig till brott. Skulle han publicera dessa bilder på dig kan detta utgöra brottet olaga integritetsintrång. Redan genom att hota med att göra detta gör han sig sannolikt skyldig till olaga hot. Det kan även rubriceras som ofredade eller sexuellt ofredande beroende på omständigheterna.

Jag rekommenderar dig att spara så många chattkonversationer du kan och gå till polisen med allt du kan hitta. Ju mer material desto bättre.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare