Utpressning att hota att tala illa om någon?

Hej,

Kan man kalla det för utpressning och söka lagligt skydd?

En bekant blev intresserad av trading med båt support som jag provade göra på en offentlig trading plattform.

Det funkade bra för mig just då och min bekan vill också göra det. Jag gav den information om detta som jag själv hade och rekommenderade i så fall prova med minsta investeringar. (NB. Jag har ingen vinst på att personen skulle trada).

Personen investerade mycket pengar på en gång och det gick bra i början, men sedan förlitade personen största del av det.

Personen kräver nu att jag ska börja återbetala pengar till henne och påstår att jag har givit henne fel information om investeringar. Personen sprider dåliga rykten om mig och hotar att viktiga för mig personer få veta om det. Personen hotar också att stämma mig för det.

Är det utpressning och vilket skydd jag har?

Mvh

En kvinnlig entreprenör

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av brottsbalken (BrB).

Utpressning begås genom att genom olaga tvång förmå någon till att göra något (eller att avstå från att göra något) som innebär vinning för gärningspersonen och skada för den som blir tvingad (9 kap 4 § BrB). Som du ser är utpressning som brott beroende av att ett annat brott, nämligen olaga tvång, begåtts. Förutsatt att du på grund av det här betalar tillbaka pengar eller i övrigt gör något som innebär ekonomisk skada för dig, och som innebär ekonomisk vinning för din bekanta, har utpressning begåtts om det hela skett genom olaga tvång.

Olaga tvång kan i sin tur (enligt 4 kap 4 § BrB) begås på två sätt:
– Genom att genom våld, i övrigt misshandel eller hot om annan brottslig gärning tvingar någon att göra, tåla eller underlåta något.
– Genom att på ett otillbörligt sätt hota att åtala någon, ange denne för brott eller lämna menligt meddelande om personen, om gärningen tvingar personen att göra, tåla eller underlåta något.

Olaga tvång kan mycket väl vara uppfyllt. Den saken beror främst på (1) huruvida du tvingas att betala pengar, och (2) om det sker genom hot om brottslig gärning (rimligen förtal enligt 5 kap 1 § BrB, ett brott som jag utifrån din beskrivning upplever att hon hotar med att begå om hon inte redan kan anses ha begått det).

Jag beklagar att min beskrivning kan upplevas som lite teknisk, men såsom utpressningsbrottet är uppbyggt blir redogörelsen lätt så i de fall man inte har en fullständig bild av situationen och saknar möjligheten att ställa frågor. Jag kan därför rekommendera dig att höra av dig till Lawlines telefonrådgivning på 08-533 300 04 – öppettider mån-fre kl 10-16 – eller boka tid med en av våra jurister på info@lawline.se, så finns chansen att ställa sådana frågor, och du kan få en mer kvalificerad bedömning av huruvida situationen utgör utpressning eller försök till utpressning (enligt 23 kap 1 § BrB).

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare