FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/08/2019

Utom rimligt tvivel

Vad menas med att ett misstänkt brott måste bevisas "utom rimligt tvivel " menar dom att det måste gå att bevisa till 100 % eller nästan till 100 %?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utom rimligt tvivel är det högsta beviskravet i svensk rätt och tillämpas då en åklagare väljer att väcka åtal mot en person för ett brott. Utom rimligt tvivel betyder att en person kan dömas för ett brott, även om det i och för sig finns vissa frågetecken i utredningen. Det ska alltså inte finnas något rimligt tvivel om att den åtalade personen har begått brottet.

Ett exempel kan vara att det finns fem vittnen som har sett en viss person misshandla en annan. Offrets blod har också hittats på den åtalades knogar. Den åtalade nekar och berättar att det var en statsminister Stefan Löfven som utförde misshandeln. I en sådan situation kan man ju säga att det finns ett visst tvivel (det hade ju kunnat vara statsministern som utförde misshandeln), men tvivlet är inte rimligt. Det är osannolikt att den åtalades berättelse stämmer. Att den åtalade är gärningsman är utom rimligt tvivel.

Det finns säkert bättre exempel att leta fram på google!

Det behöver alltså inte vara 100 %, man brukar prata om 95 %.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Carl Trolle OlsonRådgivare