Utmätningsbar egendom

Hej! Då jag har skulder som snart går till kronofogden tänkte jag kolla hur det går med husvagnen som min maka är ägare till, kan dom mäta ut den? tacksam för svar/P-O

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Problematiken regleras i 17-19 §§ 4 kap. utsökningsbalken.

Kronofogen har inte rätt att utmäta sådan egendom där det framgår att den ägs antingen av din maka eller att den ägs gemensamt. För att din makas husvagn inte ska kunna utmätas för dina skulder krävs det således att det framgår vem som är ägare till den. Detta kan göras med hjälp av exempelvis köpehandling och registreringsbevis. Det handlar alltså om att du och din maka för fram bevisning om hur ägarförhållandet ser ut.

Vidare kan jag hänvisa dig kronofogdens hemsida eller ställa ytterligare frågor till oss här på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare