Utmätning utomlands för svensk skatteskuld

Om man har en skatteskuld i Sverige, men bor i utlandet (annat EU land) kan man då riskera att de gör en utmätning på fastigheten man äger i utlandet? Kan Kronofogden gå in och ta ens lön om man tjänar pengar där?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom den här situationen berör många olika bestämmelser kommer jag börja med en kort sammanfattning och sedan beskriver jag de aktuella reglerna mer utförligt.

Sammanfattning

Kronofogdemyndigheten (nedan kallad KFM) själva har inte möjlighet att utmäta utländska fastigheter eller en lön som finns utomlands. KFM kan dock ansöka om att få hjälp med skuldindrivningen hos den andra staten. Det finns en mängd internationella avtal som reglerar detta och även EU-direktiv. Så svaret är nja, KFM själva kan inte mäta ut fastigheten eller lönen men de kan få hjälp av behörig myndighet i det aktuella landet.

Ansökan om bistånd med indrivningen

KFM själva har, som sagt, inte behörighet att utmäta varken en utländsk fastighet eller utländsk lön. Svenska myndigheter får bara ägna sig åt myndighetsutövning i Sverige. Det finns däremot en mängd direktiv, konventioner, internationella avtal och liknande som möjliggör samarbete mellan olika länder vad det gäller indrivning av vissa skulder.

KFM kan alltså ansöka om bistånd med indrivningen av exempelvis en skatteskuld. I direktiven, avtalen etc. står vilka typer av fordringar som man kan få hjälp med. Det är alltså inte säkert att alla typer av skatteskulder omfattas av reglerna. Eftersom jag inte vet mer om vilka specifika skulder det är så kommer jag gå igenom bestämmelserna lite mer generellt.

Den behöriga myndigheten, vilket i detta fall är Kronofogdemyndigheten (3 § andra stycket 1p LÖHS) begär då alltså handräckning. Som handräckning räknas bland annat hjälp vid indrivning (3 § första stycket 2 p LÖHS).

Som utgångspunkt krävs det en överenskommelse mellan de två staterna för att handräckning ska kunna begäras (14 § LÖHS). Eftersom det i detta fall rör sig om ett EU-land finns det även direktiv som Sverige inkorporerat i lag. Jag kommer gå igenom den lag som rör detta fall lite längre ner, efter de mer generella reglerna.

Villkor för ansökan

För att KFM ska kunna be om handräckning krävs dessutom att vissa villkor är uppfyllda. Jag kommer nedan att lista de som jag anser vara aktuella i detta fall.

- Motsvarande handräckningsåtgärd kan vidtas i Sverige i ett likartat ärende (15 § LÖHS)

- Beslutet i skatteärendet måste vara verkställbart i Sverige (18 § LÖHS)

- Fordringen ska inte kunna drivas in i Sverige utan väsentlig svårighet (18 LÖHS)

Både löneutmätning och utmätning av fastighet är metoder som används i Sverige, så den första punkten är troligtvis uppfylld. Skattebeslut är alltid verkställbara direkt, såvida det inte bestämts att det är okej med en uppskjuten betalning. Den andra punkten är därför också uppfylld. Eftersom jag inte vem mer om situationen kan jag inte svara på om den tredje punkten är uppfylld. Om det inte finns några tillgångar alls i Sverige som kan utmätas så är även tredje punkten uppfylld.

Ansökan om bistånd med indrivningen inom EU

Denna situation regleras av ett EU-direktiv som tagits in i svensk lag genom Lag (2011:1537) om bistånd med indrivning av skatter och avgifter inom Europeiska unionen. När det gäller ansökan om bistånd just inom EU omfattar reglerna alla typer av skatter som tas ut av en medlemsstat (3 § BiståndsL).

Kronofogdemyndigheten är behörig myndighet även enligt denna lag (6 § BiståndsL). Som utgångspunkt får KFM dock inte begära bistånd om skatteskulden inte överstiger 1 500 euro. Om biståndet kan ges med liten arbetsinsats från den aktuella myndigheten får dock begäran göras även för mindre summor (12 § BiståndsL).

Innan KFM begär bistånd måste de som huvudregel försöka driva in skulden i Sverige. Detta behövs dock inte om det är uppenbart att det inte finns lämpliga tillgångar här och KFM har upplysningar om att tillgångar finns i den andra staten. Alternativt att en indrivning av fordran i Sverige skulle medföra orimliga svårigheter (12 § andra stycket BiståndsL). Jag har tyvärr inte tillräcklig information för att kunna ge ett utförligare svar på denna punkten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om inte är du varmt välkommen att lämna en kommentar eller ställa en ny fråga.

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare