Utmätning och återrvinning

Hej.

Jag har skulder på 600000 som jag funderar på att skuldsanering på.

Jag o min sambo på i ett hus där vi äger 50/50.

Vi har lån på ca 1 700 000 o huset är värderat till ca 2 400 000.

Vi är rädda att kronofogden kommer utmäta huset o att vi behöver sälja.

Hur kan man göra för att inte behöva få en utmätning eller sälja huset?

E de lättast att ta ett lån med huset som säkerhet eller jag kan ge min del som gåva?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar dig som att du vill försöka skydda eran gemensamma bostad ifrån utmätning men är osäker på hur. Jag tänker börja med att prata om att ge bostaden som gåva till din sambo och sedan gå in på "lånsituationen".

I Sverige har vi en del skyddsregler för de som lånar ut pengar. Det gäller bland annat de så kallade återvinningsreglerna som finns i 4 kapitlet konkurslagen https://lagen.nu/1987:672 .

Gåva: regleras i 4 kapitlet 6 paragrafen.

Där har lagstiftaren gjort det väldigt svårt för den som är skuldsatt att ge bort egendom/ge ett väldigt förmånligt avtal till någon, om detta skulle göra att den han har lånat pengar av ( även kallat borgenärerna) inte får betalt/sämre betalt. Den innebär mer eller mindre att om man ger bort något som gör så att man inte kan betala sina skulder eller betala mindre av dem så finns det möjlighet för borgenärerna att få tillbaka gåvan och exempelvis sälja den. Då du och din sambo även är närstående enligt 3 § samma kapitel så kan man kräva tillbaka gåvan inom 3 år ifrån dess att den har givits.

Det är alltså inte möjligt för dig att hindra huset ifrån att utmätas genom att ge din del i gåva till henne.

Angående nytt lån med säkerhet: regleras i 4 kapitlet 12 §.

Denna gör det omöjligt för dig att efter det att en skuld har förfallit (alltså att dagen för betalning har passerat eller senare) ställa en säkerhet till en ny/speciell äldre borgenär. Alltså att gynna en borgenär framför en annan. Detta vet bankerna om och därför så ger det nog dig inte lånet och om de gör det så kan de andra borgenärerna trots allt återvinna det.

Om du däremot bara har en borgenär så kan du utan problem ställa säkerhet i huset till denna om din sambo är okej med det. Denna missgynnas nämligen inte av det. Om du har flera så kanske det finns möjlighet att slå ihop dessa till ett lån och pantsätta huset. Ett annat alternativ är att din sambo tar över dina skulder och att du blir skyldig henne istället, men det kanske inte är något hen är villig att göra. Men dessa saker är något som du borde ta upp med hen och någon som är mera insatt i din privata ekonomi än jag är.

Jag ser tyvärr inte ett juridiskt sätt för dig att kunna lösa ditt problem. Inom det här området har lagstiftaren verkligen försökt att täcka igen alla hål.

Hoppas att det löser sig ändå!

Lawline RådgivareRådgivare