Utmätning hos någon som är inneboende

Kan en person på 25 år som har skulder på/hos kronofogden, vara inneboende och folkbokförd hos ett giftpar där den ena är förälder till 25 åringen, UTAN ATT KRONOFOGDEN KOMMER OCH TAR ALLT SOM DET GIFTA PARET ÄGER?

25 åringen vill komma in i samhället igen och har fått jobb i denna kommun men ingen bostad, han är folkbokförd i en annan kommun men vill och kan inte bo där.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om utmätning återfinns i utsökningsbalken (UB) och det är balkens 4 kap. som är aktuellt vad gäller förhållandet till tredje man (det gifta paret). Utmätning kan ske i lösöre, annan lös egendom och fast egendom. Enligt 4:17 UB (HÄR) får gäldenärens (25-åringens) egendom utmätas endast om det framgår att hen är ägare till egendomen. Detta är något som utmätningssökanden har att bevisa - 25-åringen behöver alltså inte själv bevisa att egendomen är det gifta parets, utan utmätningssökanden ska snarare bevisa att egendomen är 25-åringens. 4:17 UB tillämpas bl.a. på egendom som ej kan vara föremål för besittning, t.ex. banktillgodohavanden samt på föremål som inte är i gäldenärens besittning. Avseende egendom som inte är i 25-åringens besittning samt avseende t.ex. banktillgodohavanden måste alltså framgå att egendomen är 25-åringens för att den ska få utmätas.

Vad gäller egendom som sambesitts av gäldenären (25-åringen) och annan/andra (det gifta paret), vilket torde vara fallet med t.ex. lösöre i bostaden, presumeras att de andra sambesittarna (det gifta paret) är ägare av egendomen. Detta framgår av 4:19 st. 2 UB (HÄR). För att denna presumtion ska kunna brytas måste utmätningssökanden visa att det framgår att det istället är gäldenären som är ensam ägare till egendomen. Enligt de huvudregler som gäller i UB borde alltså det gifta paret inte ha något att oroa sig över - egendomen blir inte föremål för utmätning. För att så ska kunna ske måste ju utmätningssökanden kunna styrka att egendomen är 25-åringens, vilket inte ska kunna gå om egendomen är det gifta parets.

Hoppas du fick svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare