Utmätning hos hyresgäst

Hej min man ska hyra en mömblerad bostadsrätt i andrahand och jag ska stå som inneboende. Vi äger ingenting i lägenheten förutom våra kläder och telefoner som är på hans namn. Nu är frågan jag har skulder men vad kan kronofogden komma och ta? Jag är rädd att ägaren får problem tack vare mig? Jag har okså en son som bor med oss. Mvh nicole

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man inte kan betala en skuld och Kronofogden har blivit kontaktad har de, för att skulden ska betalas, möjlighet att utmäta den skuldbelagda personen. Det vanligaste är att Kronofogden i första hand tar kontanta medel, bankmedel och lön. Att Kronofogden kommer och hämtar saker hemma hos någon är alltså mindre vanligt och en åtgärd som de sätter in först i ett senare skede.

För att lös egendom ska kunna bli föremål för hämtning måste vissa allmänna förutsättningar vara uppfyllda, exempelvis att egendommen tillhör gäldenären. Huvudregeln vid så kallad sakutmätning, dvs. när Kronofogden tar ens saker, är att det som finns i någons bostad antas tillhöra denne. Kronofogden kan dock inte bara utgå från att det är så utan måste försöka kontrollera vem som äger egendomen. Att bostaden inte tillhör dig är knappast några problem att bevisa och Kronofogden tar inte möbler. Annat som Kronofogden inte tar är kläder (undantag kan dock göras för dyra pälsar etc.), glasögon, specialutrustningar för handikapp och liknande saker.

Om det ändå finns något i lägenheten som tillhör ägaren och som kan bli föremål för hämtning har din hyresvärd separationsrätt, vilket innebär att han eller hon har rätt att få tillbaka egendomen. Det går alltid att överklaga beslut från Kronofogden. Hur man går till väga med en överklagan, samt annan information om Kronofogden, finns på deras hemsida (sök på utmätning).

Hoppas du har fått svar på din fråga, tveka inte att höra av dig igen!

Lagar om detta finner du i Utsökningsbalken 4 kap 17-18 §§ https://lagen.nu/1981:774#K4P17S1.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare