Utmätning eller konkurs?

Inställt evenemang.

Vi var ett lag som bokat ett idrotts evenemang med boende i skola hos ett event bolag.

Nu är ju evenemanget inställt och jag har ställt krav på full återbetalning då det inte finns några speciella regler eller skrifter angående detta.

( det fanns regler att om man avbokar senast 1 juni så får man tillbaka allt på boende och anmälnings avgiften minus 500 kr, men nu är det ju arrangören som ställt in.

Nu har det gått 3 veckor och vi har inte hört av arrangören, så jag skickade ett mail idag, men krav på full åter betalning inom 7 dagar, med referens till de fakturor som jag skall få återbetalning för.

Svart jag fick var att de skall återkomma men det kommer inte vara full återbetalning, för då behöver de gå i konkurs, och det skulle påverka kommunen och många sommarjobb osv. Desutom säger han att om han behöver gå i konkurs så får vi i alla fall inga pengar.

Vem av gäldenärerna har förtur när de kommer till konkurs boet ? ( vet att fodrings ägare och tex banker som har säkerhet mot något går först i kön )

Så om jag nu vill driva in den återbetalning jag anser att jag har rätt till, är vägen då med ett betalningsföreläggande hos kronofogden ? eller direkt till tings rätten för konkurs begäran ?

De som skall återbetala är ett aktieboloag

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till lawline med din fråga!

Vad jag förstår frågan är du nyfiken på att veta vad som är mest fördelaktigt i din situation, att göra en anmälan om indrivning hos kronofogden eller begära företaget i konkurs, samt om företaget går i konkurs hur du är prioriterad i förhållande till andra borgenärer. För att finna svar på din fråga vänder vi oss till Utsökningsbalken (UB), förmånsrättslagen (FRL) och konkurslagen (KL).

Utifrån den information du har givit mig anser jag att indrivning av fordran hos kronofogden är att föredra i detta fall, främst av den anledning att det ligger i allas intresse att företaget lever kvar så länge som möjligt. Genom att göra en indrivning (utmätning) får du även en indikation på om det kan vara värt att försätta bolaget i konkurs, och du kan alltid i ett senare skede har rätt att förklara bolaget i konkurs. 1:2 KL säger att gäldenären eller borgenären (du) kan begära en gäldenär i konkurs. 2:1 KL säger att konkursansökan ska lämnas in till behörig tingsrätt, vilket bör vara närmaste tingsrätt där man bor eller företaget har sin verksamhet i Sverige.

Väljer man att göra indrivning kommer troligen följande att ske. Egendom som ska drivas in blir utsatta för utmätning. Egendom får utmätas om exekutionstitel har bestämt av domstol eller KFM, 4:1 UB. Utmätning ska endast ske om detta är försvarligt genom att tillräckligt stor vinst kan utvinnas ur egendomen, efter att arvoden och liknande är betalt, för att kunna betala av skulden, 4:3 UB. Man ska även helst ta egendom som kan betala av skulden och som gör minst skada för gäldenären om möjligt, 4:3 UB. Finns det särskild förmånsrätt kopplad till fordringen, så ska man utmäta just den egendomen förmånsrätten ligger i, 4:4 UB. Skulle det i ditt fall inte finnas tillräckligt med egendom eller kapital för din skuld så kan du begära företaget i konkurs som sagt.

Prioriteringslista vid konkurs:

1: Konkurskostnader 14:1-2 KL.

2: Massafordringar = kostnader konkursboet drar på sig efter konkursen 14:2 KL.

3: Panträtt i lös och fast egendom, 4 och 6 § FRL. 1:1 JB det rör fastighet, 17:6 JB och 6 § 2 p FRL, vid utmätning fördelas utdelningen efter den ordning som panträtterna har upprättats över tid.

4: Kostnader för att försätta bolaget/personen i konkurs och rekonstruktion 10 §, enligt 15 § FRL.

5: Företagshypotek, 5 § FRL.

6: Allmän förmånsrätt och kostnader för att upprätta bokföring etc 10 a § FRL.

7: Löne-, semester- och pensionsfordringar 12 § FRL.

8: Oprioriterade fordringar, resterande skulder så som statens regressrätt på lönegaranti (28 § Lönegarantilagen, har ingen förmånsrätt). Skatter har ingen förmånsrätt.

9: Eftersatta fordringar så som böter eller vite, 19 § FRL.

Detta innebär att vid en konkurs kan din fordring troligast anses som en oprioriterad fordran (punkt nr 8). Enligt 9 § FRL ska man prioritera de olika förmånsrätterna i den ordning de kommer i FRL och enligt 15 § FRL ska man prioritera särskilda förmånsrätter före allmänna. De prioriterade fordringarna är först säkerställda obligationer, panträtt i lös egendom, företagshypotek, panträtt i fast egendom och panträtt i tomtinteckning. De allmänna förmånsrätterna är borgenärens kostnader för att försätta någon i konkurs, kostnader för bokföring etc och arbetares löne-, semester- och pensionsfordringar (12 § FRL, se denna för information om hur långt tillbaka man räknar). Som du ser utgör din fordran varken särskild eller allmän förmånsrätt, vilket medför att dina fordringar blir oprioriterade.

I och med att jag inte vet hur stora skulder, hur mycket tillgångar eller andra förutsättningar i företaget du tvistar mot, kan jag inte uppskatta hur mycket du kommer få ut ur konkursen eller om du ens kommer få ut något. Att först göra en utmätning via kronofogden är att föredra då detta skvallrar om det är värt att försätta bolaget i konkurs eller inte.

Hoppas detta var till hjälp!

Oscar RudénRådgivare