Utmätning av sambo

Hej,,, Om man flyttar in hos sin sambo i hans hus och har skulder med sig in i förhållande och det skulle bli tal om utmätning, kan man skriva på något sätt emellan min sambo och mig att han inte på något sätt ska behöva betala för mina skulder, ? Eller är det så att om det blir utmätning så räknas hans tillgångar och materiella saker med ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det första som kan konstateras är att skulder i Sverige är personliga vilket betyder att det endast är du som ansvarar för att dina skulder ska bli betalda. Din sambos egendom ska därför inte användas till att betala dina skulder. Däremot så finns det vissa presumtionsregler i utsökningsbalken som säger att lös egendom som man innehar tillsammans med sin sambo presumeras tillhöra gäldenären (den som är skuldsatt). Den presumtion kan dock brytas genom att exempelvis påvisa att din sambo köpt egendomen redan innan du flyttade in hos honom eller genom att det framgår att egendomen endast tillhör din sambo och inte dig.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare