Utmätning av samägd egendom

Hej, Kan/på vilket sätt har kronofogden rätt att utmäta en tillgång som ärvs av flera arvingar, där en av dessa har en skuld till kronofogden? Tillgången avser mark och fastigheter i utlandet, inom EU. Kan samtliga arvingar tvingas sälja tillgången för att reglera den enes skuld? Om inte, på vilket sätt blir den skuldsattes del av arvet en fordran på densamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Så jag tolkar din fråga så är den skuldsatte en delägare till fastigheten. När egendom ägs av flera personer, varav en av dem har en skuld finns en möjlighet för kronofodgen att utmäta den egendomen.

När kronofodgen utmäter en skuld finns olika möjligheter, varav en av dem är att utmäta samägd egendom. Antigen kan myndigheten sälja bara andelen i fastigheten som gäldenären äger. Eller så kan hela fastigheten säljas, då får sedan de andra delägarna sina andelar betalade för genom försäljningen. Alltså om en fastighet säljs och den skuldsatte bara äger 50% så tar kronofodgen bara 50% av betalningen vid försäljning. Detta följer av 8 kap 8§ utsökningsbalken.

Generellt sett har dock kronofodgen inte möjlighet att utmäta utländsk egendom, dock på grund av EU samarbetet kan utmätning fortfarande ske genom samarbete med andra EU länders myndigheter.

Så antingen säljs andelen, eller hela tillgången, varav enbart den utmätte personens andel tas i behåll av kronofodgen.

Hoppas detta svarar på din fråga!

Linus NilssonRådgivare