Utmätning av lös egendom när vänner bor ihop

Hej,

Jag har en vän som hur rum med muntligt avtal. Nu ska han flytta och vill ändå vara skriven hos mig då han kommer resa runt i världen.

Då jag äger bostadsrätten vill jag inte att hans framtida skulder hos kronofogden ska påverka mig och jag ska råka hamna i problem med hans dåliga ekonomi genom att han får rätt till värdet av min bostadsrätt. Vad måste jag göra för att jag inte ska hamna i hans utmätning ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När den betalningsskyldige är inneboende hos någon, vilka därmed har lös egendom (t.ex. bostadsrätt och lösa saker i hemmet) i sin gemensamma besittning och varaktigt sammanbor med varandra kan egendomen endast utmätas om det framgår att egendomen tillhör den betalningsskyldige (4 kap. 19 § andra stycket UB). Det är därför upp till Kronofogden att bevisa att viss egendom tillhör den betalningsskyldige. Om det inte är möjligt kan egendomen inte utmätas. Du ska därför inte behöva lägga fram bevis för att din egendom inte tillhör den betalningsskyldige. Kronofogden kan inte utmäta din bostadsrätt och dina saker för den betalningsskyldiges skulder.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Mathias Nilsson

Mathias NilssonRådgivare