Utmätning av gåva som är fastighet

Hej

För 20 år sedan fick jag min fastighet jag bor i som gåva av min morbror.

Kan kronofogden utmäta ett hus man fått i gåva?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline!

I viss fall kan inte egendom utmäts vilket anges i 5 kap. Utsökningsbalken. Ett av dessa undantag är att egendom på grund av dess beskaffenhet inte kan utmätas. I 5 kap. 5 § Utsökningsbalken kan egendom som inte får överlåtas inte heller utmätas. Det krävs alltså att din gåva är förenad med ett överlåtelseförbud för att denna även ska kunna undandras en eventuell utmätning av Kronofogden.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare