Utmätning av fast egendom för make

äger fastighet till 100 PROCENT OBELÅNAD. INKÖPT 2012. Gift min make bor här. min man har skulder, vid utmätning kan dom utmäta huset

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om utmätning hittar du i utsökningsbalken (1981:774), och i detta fall är särskilt kap. 4 § 24 intressant och den finner du här. Denna regel säger att fast egendom får utmätas, om det framgår att egendomen tillhör gäldenären (dvs. den som är skuldsatt). I detta fall så är det du som äger fastigheten (utgår från att du står på lagfarten bland annat som visar att du är ägare till fastigheten). Detta innebär att vid en eventuell utmätning för din make så kan inte fastigheten utmätas för hans skulder då fastigheten inte tillhör din make.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare