Utmätning av ena makens bil för andra makens skulder – vad gäller?

Hej. Jag har höga skulder hos Kronofogden och det är några saker jag oroar mig över. Jag har löneutmätning. Om min man skulle köpa en bil för sina egna pengar och bilen står på honom. Kan den då utmätas även om man kan bevisa att han är ensam ägare? När Kronofogden gör en tillgångsutredning, kan dom då se att det finns en bil i hushållet om den står på min man? Tacksam för snabbt svar/ orolig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Jag tolkar din fråga så att du undrar om det är möjligt för kronofogden att den bil som din make står som ensam ägare på till anspråk för dina skulder.

Av 4 kap 19 § utsökningsbalken framgår det att om gäldenären (den som blir utmätt) är gift och varaktigt sammanbor med sin make anses gäldenären som ägare till egendomen om det ej framgår att egendomen tillhör den andra maken. Det är då enbart i de fallet där du som gäldenär i lagens mening är att anse som ägare som kronofogden kan mäta ut bilen (se 4 kap 17 § utsökningsbalken). Korta svaret på dina fråga är alltså nej, om du istället kan bevisa att det är din make som står som ensam ägare kan inte kronofogden inte mäta ut egendomen men detta förutsätter alltså att ni uppfyller det beviskrav som ställs i lagen, alltså att du frambringar tillräckligt med bevisning för att detta i lagens mening "framgår". Vilka krav som ställs för att detta ska anses uppfyllt har varit uppe för Högsta domstolens prövning vid ett flertal tillfällen. Av rättsfallet NJA 1984 s 375 ansågs exempelvis detta beviskrav vara uppfyllt i samband med att ägaren kunnat förebringa bl.a. skritlig bevisning i form av köpekontrakt, kvitto samt registrering.

Jag har alltså i mitt svar kunnat konstatera att kronofogden inte får mäta ut bilen om du eller din make kan förebringa så pass mycket bevisning att det i lagens mening "framgår" att det är din make som är ensam ägare och inte du. Det är svårt att ge något säkert svar på exakt hur mycket bevisning som krävs men förutsatt att ni kan vissa förebringa viss skritlig bevisning likt ovan redovisade rättsfall finns det nog goda möjligheter för er att undgå utmätning avseende bilen.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare