Utmätning av bostad om man har barn

Hej ! Har fått utmätningsbeslut på jag och min mans gemensamma hus . Men jag funderar på om inte kronofogden tar hänsyn till hemmavarande barn ??? I detta läget vad ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att Kronofogdemyndigheten (KFM) har rätt att utmäta all egendom som gäldenären, det vill säga du och/eller din man, äger. Dock försöker KFM att i det längsta undvika att utmäta en bostad men i vissa fall är de tvungna till att göra det. Av regler gällande utmätning framgår det att en bostadsrätt får undantas från utmätning om bostaden är gäldenärens stadigvarande bostad och det med hänsyn till bostadens värde och gäldenärens behov skulle anses oskäligt att utmäta den, 5 kap. 1 § första stycket 6 punkten UB. Men enbart behovet av bostaden på grund av att du har barn hemma behöver inte betyda att en utmätning av bostaden är oskälig.

Det du kan göra för att förhindra utmätningen är att peka på andra omständigheter som gör utmätningen oskälig. Det är svårt för mig att konkret peka på vilka dessa omständigheter skulle kunna vara men av praxis framgår vissa omständigheter som gör det oskäligt för utmätning. Ett exempel är NJA 1990 s. 261 där det faktum att en lägenhet som var handikappanpassad medförde att en utmätning ansågs som oskälig.

Slutsats
Om det är nödvändigt så har KFM rätt att utmäta din bostad och att du har barn hemma är inte en tillräcklig orsak i sig för att hindra dem från att utmäta bostaden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, återkom gärna om du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare