Utmätning av arv

Min man har ett arv som väntar från sin fasters dödsbo. Nu är det så att han har en skuld hos Kronofogden, kommer arvet bli utmätt direkt och betalas ut till Kronofogden eller kan man på något sätt behålla pengarna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kronofogdemyndigheten har rätt att utmäta egendom enligt 4 kap. andra stycket utsökningsbalken (här). Här ingår även arv. Utmätning får dock inte ske om egendomen är undantagen i utsökningsbalken.

Egendom som enligt föreskrift vid gåva eller testamente ej får överlåtas får inte heller utmätas enligt 5 kap. 5 § utsökningsbalken. Det brukar kallas för överlåtelseförbehåll.

Sammanfattningsvis har Kronofogdemyndigheten rätt att utmäta din mans arv om hans faster inte upprättade ett testamente innan hon avled där hon klargjorde att arvet inte skulle kunna överlåtas.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Du är varmt välkommen att återkomma till oss igen om du har ytterligare frågor och funderingar.

Med vänliga hälsningar,

Ida Johanna KöpmanRådgivare