Utmätning av arv

Hej Lawline!

Jag har en halvsyster, vår gemensamma mamma har avlidit. Det finns tillgångar i dödsboet. Min syster har skatteskulder. Kan hon göra arvsavstående till förmån för mig? Dvs kan hon låta mig ärva istället för henne?

Min syster har 3 barn, jag har 2 barn.

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kronofogdemyndigheten har rätt att mäta ut egendom från din halvsyster, detta inkluderar även arv, 4 kap. 2 § utsökningsbalken. Ett arv anses falla ut redan vid tillfället för arvlåtarens död, 1 kap. 1 § ärvdabalken. Detta innebär att ifall din halvsyster skulle göra ett arvsavstående kommer detta att betraktas som en gåva till dig och kan komma att återvinnas ifall din halvsyster skulle sättas i personlig konkurs, 4 kap. 6 § konkurslagen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Jakob MelanderRådgivare