Utmätning av annans fastighet?

Hej! Min pappa äger en fastighet som han har ärvt. Nu ska jag få hyra huset av honom. Om jag någonsin skulle hamna hos kronofogden, kan dom då göra en utmätning på pappas hus för min räkning?

Lawline svarar

Hej och tack for att du vänder dig till Lawline!

Kronofogden kan bara utmäta egendom som tillhör dig. Så länge din pappa innehar lagfarten för fastigheten och du enbart har en nyttjanderätt så kan Kronofogden alltså inte utmäta fastigheten för att täcka dina skulder.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare