Utlämnande av personuppgifter i samband med förtal

Hej

Det är så att en person på facebook anklagar en min kompis för att ha kallat honom för pedofil som ett skämt i ett inlägg i en facebookgrupp. Denna person har nu hotat min min kompis med att anmäla detta till polisen och till följd av detta har min kompis tagit bort sitt facebook-konto.

Mitt problem med hela är att personen nu har fått för sig att det är jag som låg bakom min kompis konto. D.v.s att jag utifrån detta konto kallat honom pedofil och sedan tagit bort kontot. Efter att ha berättat att jag inte är personen bakom kontot har denna person bett mig ge namn och telefonnummer till min kompis. Jag förklarade då att eftersom jag inte har sett inlägget kan jag inte uttala mig om det och att jag inte tänker ge ut personuppgifter till privatpersoner.

Min fråga är huruvida jag gör något juridiskt fel genom att inte lämna ut dessa uppgifter. Vad jag har förstått det som har någon anmälan ej ännu blivit utförd. Jag kan även tillägga sagt att ifall polisen ber mig om uppgifter till min kompis så kommer ge ut dessa (vilket jag också kommer) men att jag inte kan göra det till en privatperson.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Att utpeka någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes i enlighet med 5 kap 1 § brottsbalken (1962:700) för förtal till böter. Detta förutsätter visserligen att din kompis inte hade skälig grund för ett sådant uttalande. Om skälig grund inte föreligger har den omnämnda personen blivit utsatt för en ärekränkning i form av förtal.

Det finns ingen lagstadgad skyldighet för dig att utlämna din kompis namn och telefonnummer, men om den förtalade personen väljer att anmäla din kompis (och eventuellt ta saken vidare till domstol) kan ett utlämnande av uppgifterna däremot bli aktuellt. Detta följer av reglerna i Rättegångsbalken (1942:749)

Sammanfattningsvis kan konstateras att du (än så länge) inte begått något brott/juridiskt fel genom att inte utlämna namn och telefonnummer till din kompis.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare