Utkast till avtal och ansvar över utkastet

När blir ett utkast till avtal ett avtal ?

Vilket ansvar har den som skriver utkastet till avtalet ?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Utkast till avtal

Ett utkast till ett avtal blir ett avtal när parterna bestämmer att utkastet är klart och accepterar det.

Även i de fall parterna tillsammans, eller enskilt, arbetar fram utkast på avtal, uppstår en bundenhet (ett avtal) mellan parterna först när de har accepterat det. Parterna kan också komma överens om att avtalet måste vara skriftligt och att de därmed inte muntligen kan komma bli bundna av det. Detta framgår av 1 § avtalslagen.

Ansvar till utkastet för avtalet

Den som skriver utkastet ska först och främst se till att utkastet representerar vad parterna vill. Om en part försöker gömma villkor eller få in ändringar i hopp om att den andra inte ska märka, kan det vara en grund för att avtalet är ogiltigt med anledning av svek, 30 § avtalslagen.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor!

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare